fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2014

Allt rullar på . . . . . .

Av Emelie - 16 oktober 2014 21:03

 Hillen red i förgår på utebanan som jag skrev om och igår hade han en vilodag i hagen

tyvärr var tanken idag att åter rida honom på utebanan och låta honom skutta över

lite bommar och kavaletti, ev ngt hopp men då himmeln öppnade sig precis när vi skulle gå

 ut så vände vi illa kvickt om och begav oss in i ridhuset TYVÄRR!


Jag rider ju alltid, ALLTID på alldelles för långa tyglar, så nu övar jag mkt på att korta tyglarna

och rida med stöd på yttertygeln ngt Hillen har lite svårt acceptera me till och från går han ruskigt bra,

övar även på att håll ihop händer och ha dem lite högre, nu vet jag sitter ju gärna med långa tyglar, lite

brett emellan och sänker gärna för att "hjälpa till" men han kan ju faktiskt själv och för att vi ska

komma vidare så är detta nästa steg, bara öva öva öva!


Imorgon hoppas jag vi kan ta en kort stund på utebanan och finslipa lite och ta ngr småskutt

för de är inplanerat en provridning på lördag och jag vill verkligen ge ryttaren en ärlig chans att få känna

på honom när han är fin och så en känsla av vilken kapacitet han besitter Hillen.


Llilla Eskimo går i en inhägnad mindre hage på ca 10*15 m, och med bandage långt upp över carpus

tyvärr kom snittet rakt över carpus på honom så varje steg han tar gör att såret glipar väldigt retfullt.

Dock såg de mkt bättre ut igårkväll och idag jämfört med andra dagen då de verkligen inte var

vackert bandaget är de skulle bytas, en pencillinkur på 5 dgr ska han gå på, nu är de 2 dgr kvar

så hoppas vi att detta kan läka ihop bra utan vidare problem, men visst är de typiskt!

Ja Eskimo går de ingen nöd på, han äter och mår väl ,gnäggar och lever om i boxen precis som vanligt

hade de inte varit för lindande ben och ett jättebandage så är han friskt som en nötkärna.


Lilla Thea hade för ngr dagar sedan lyckts slå emot på insidan av sitt framben så hon har varit lite

svullen och tjock, dock inte halt eller öm så vi har fortsatt med våra skritt turer men för hand istäl

idag kom dock mamma och red henne igen så nu hoppas jag hon oxå är på spåret igen med igångsättningen.


Lilla Candy skrittade jag bort med till ridhuset i tisdags, skötte sig exemplariskt bland alla bilar,

traktorer, lastbilar och bussar som kom, vilket psyke den tjejen hon har, bombsäker!

Red lite på utebanan i alla gångarter, upplevde henne som ngt spänd men gjorde de jag bad om.

Igår skrittade och travade hon bara ngr rundor runt stallet för idag tog vi åter en skritt runda till ridhuset

och äntrade utebanan där jag faktiskt idag kände lite mer på henne, och filmade faktiskt oxå!

DE NI   


Lovar återkomma med en kort filmsnutt från dagen men den lär inte vara uppladdad förrän

imorgon men men den som väntar på ngt gott, väntar alltid........................


För lilla Candy blir de vila imorgon, Thea får jag se om hon rids eller om hon skrittas för hand, ev

att jag låter dottern prova henne, ja ni vet mina hästar får vänja sig vid de mesta, tro de eller ej men

Bellan rider lilla Candy själv på utebanan, o dessa fullblods som sägs vara så STIRRIGA,

ja jisses, tror minsann ett halvblod hade "skitit knäck" mer än vad de älskade fullbloden gör

i alla möjliga slags situationer.


Nä nu väntar bingen även om de ff är unga kvällen men har man hållt igång sen innan 14.00

igår så kan jag erkänna att huvet är tunga ögonlocken hålls uppe med tandpetar,

eller tja ngt liknande!


Ny dag imorgon, yyyeessssss   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards