fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 16 september 2014

Idag räckte inte tiden till................

Av Emelie - 16 september 2014 21:56

 Hovis kom idag och fixade till alla hästarna,

Klockan och Stjärnan verkades och övriga fyra pållar

Snigeln, Hillen, Candy och Eskimo skoddes runtom.


Känns skönt att allt är "som vanligt" igen, skor på alla hovar

hästarna på plats nu är de bara tiden att sätta igång alla oxå som ska till,

MEN just nu saknas den fullt ut tyvärr. Men men så är de, alltid är de ngt!


Alla hästarna skötte sig bra idag, lilla Stjärnan är ju lite tjurig sådär lite grann så

henne fick vi trilskas lite med men hon står överlag väldigt snällt ändå med tanke på

att hon inte är så mkt hanterad.


Började morgonen gjorde vi med Snigeln och Hillen på ridskolan, och båda var duktiga pojkar!

 

Vad säger ni om Hillen på bilden här nedan, visst har han lagt på sig lite muskler

på de två månaderna jag haft honom ???

   


Eskimo stackaren hade en hovböld, dock en "ny" hade redan imorse börjat krypa upp oc

öppna sig vid kronranden, men VLKEN HÄST, fick trots denna hovböld på honom skor

RUNTOM, vilken kille vilket tålamod och vilken .....ja de finns inte ord!


Ni ser vätskan som rinner på hoven de är från bölden, Eskimo är då skodd lite annorlunda

på så sätt att hans skor är lite mindre än vad han eg borde och ska ha och dessutom kortare där bak

(tyvärr får han inte de stödet han ska ha men han har varit skodd innan med 3/4 sko och de har fungerat)

Vi har inte riktigt kortat dem så mkt men endel och detta för att han har så otroligt lätt för att bara trampa av

sig skorna, ganska direkt även om jag anv boots och diverse andra ateraljer på honom ute och låter

honom gå på plant underlag, han har ett väldigt klipp i sitt översteg och de gör att han rätt och slätt

bara trampar av sig skon TYVÄRR, nu provar vi med detta och boots i både hagen och när han nu ska igång

och aktiveras i form av promenader och lite lite tömkörning framöver.

 

Som ni ser är tyävrr min fina springare ff väldigt tunn, men han har lagt på sig tro de eller ej

för han har lite mer rumpa, och han har mage och han har rundat sig över ryggen även om

han ff är väldigt tunn, han går nu i både gräshage och fri tillgång på grovfoder samt får han

sojamjöl, tyvärr tycker han inte om lucern men jag ska åter igen nu kolla igenom och

se om jag kan finna en ännu bättre foderstat till honom än vad han hade i våras innan betet.


Dock kom han i full galopp till grinden ikväll tror han tyckte de var mysigt och skönt komma in på

box och ville väl inte gå miste om de och skulle tvunget vara först.

Såret vid manken ser mkt bättre ut redan, bara älskar min salva "DERMOSOLVE"


Lilla Candy var den som vi tog sist då de är mest med hennes hovar att fixa, förra gången hovis var här

så fick de plockas bort (skrapas bort) mkt av hennes hovvägg, dvs hovväggen hade separerat

och utöver de hade hon sprickor i båda framhovarna som iof bara är ytliga men de gör ju inte

separationen av hovväggen bättre tyvärr, nu tog jag tyvärr ingen bild för hon var

lite nervös och stod inte direkt lugnt och still idag men tänk er att ni står rakt framför hoven

i mitten på hoven ser de nästan ut som ngn borrat ett hål ca 0,5 mm i diameter och därifrån går en

vertikal spricka uppåt och neråt, och neråt har då hovväggen separaret ut på sidorna,

detta har nu hovis konstaterat är ngt gammalt som kommit upp, hon jissar på att de är

ngt som kan ha skett för upp till ett år sedan och att de sedan nu sakta håller på att växa neråt

och utåt på hoven men tyvärr förstör de hoven lite iom att sprickan kommer fram mer och mer

och de i sin tur gör att hovväggen separarer fast jag sköter och håller rent.

Nu denna gången hade ändå hoven växt så pass att vi ändå kunde slå på henne skor

såklart för att minska belastningen direkt på hoven och att skon får ta de hårda torra underlaget

och skydda hoven och ge den ännu mer chans att återhämta sig.


Detta är ju ngt som med tid och tålamod kommer bli helt bra igen men de kommer ta tid,

hovis gjorde en vild gissning på att hon kan ha fått ngt hårt slag mot hovarna kanske uppe vid

kronranden, blivit ngt pyttehåll där bakterier tagit sig in i hoven. Detta är inget som

kommer från yttre påverkan utan allt detta som sker med hennes hov kommer inifrån och

gör ju de hela lite svårare bedömma.


De tråkiga är att sen jag köpte henne som 10 månaders har hon ju alltid haft kanonhovar, gick barfota

ända tills hon sattes i träning, till och med när jag red in henne på hösten/vintern så var hon barfota.

Ja ja nu kämpar jag på med henne iaf, ska se till att hovarna alltid är rena inför natten, ska ge dem

en omgång med virkon om ifall att hon har ngn bakterie som ligger där o gottar sig

(även om jag själv inte är så glad för de där starka så är de ta mig tusan ibland med måtta ändå de bästa!)


Efteråt had ejag iaf glada pålls som själva fixade ihopsläppet utan mattes inblandning,

trots två nyskodda hästar, huha som jag höll på att sätta i halsen innan jag såg att

Klockan minsann så fint talade om vart skåpet skulle så, 10 meter inte närmre typ!


   

Så hela dagen har Klockan, Stjärnan, Candy och Eskimo gått i samma hage och de

har faktiskt fungerat mkt bra, de håller sig på avstånd men spanar ändå in lilla Stjärnan när

tillfälle ges fast den lilla är lik mamma sin alleredan, tjurig liten donna som även hon kan visa

vart skåpet ska stå med slickade öron och en rumpa som lätt lyfter, vad måne de bli av den lilla ???


Tro de eller ej men jag hann även med att både mocka, fixa lite extra med Snigeln,

lämna och hämta dottern på skolan, vara på föräldramöte och laga mat och allt de vanliga i vardagen,

MEN nu är jag fullkomligt slut så nu säger jag bara

GO NATT !!!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards