fullblodenicentrum

Alla inlägg den 13 september 2014

Av Emelie - 13 september 2014 21:33

 Lite hinder uppsatta igen på utebanan så idag var tanken att bara precis skutta

lite låga och lätta hinder för Hillen.


Men han är så sjukt taggad och STARK, jag rider ff bara på ett eggbett

även om han eg nog borde ha ngt annat men för mig handlar de enkom om LYDNAD!


Kändes fin som attans i uppvärmningen och han börjar förstå de här med skänklarna och

flytta sig för dem, även om de inte alltid blir helt korrekt så är han på god väg.


Började faktiskt hoppa honom på ett rättuppstående i trav, iom att jag då sist hade

lite problem med att han i anridningen mot hindret hela tiden skiftar galopp

och de i sin tur gör att jag blir lite ostabil i sätet och inte kan hjälpa honom som jag vill

och som han faktiskt behöver.


Gick mkt bättre idag och jag valde hoppa hindret på volt i båda varven, lite svårare få honom med

mig i höger men ändå betydligt bättre än i torsdags då han riktigt tjurade, idag fick han ju dessutom

efter varje hoppat hinder sakta ner från galopp till trav.


Travhoppade sedan en låg oxer, som jag oxå hoppade på volt

provade även i galopp efter ngt skutt gick jättebra, men de gäller jag är med och stöttar honom på yttern

annars glider han ut för mig. Men detta är nyttigt för honom och idag var de mkt låga 50 cm

och de är ju ingen big deal för honom precis.


Introducerade honom även idag för vattenmattan som han vid första anridnigen kikade lite extra

på, men han hoppade utan allt för mkt påtryckning från mig, så han är eg inte särskilt svår

att övertala på nya saker, envis matte har han, så han hade ju inte kommit undan ändå faktiskt!


Hoppade sen en liten minibana som avslutningen, där vi först red snett upp och hoppade

rättuppståendes med vattenmattan, galopperade i en volt för att rida snett upp

och hoppa oxer, sen tillbaka på volten och hoppa rättupståendet, han gjorde detta mkt bra!


Är väldigt nöjd med honom och jag tror detta gjorde susen för hans självförtroende

självklart mkt beröm.


Avslutade ridpasset med att galoppera honom lugnt på lite längre tyglar och i fältsits

och när vi kom till utgången på utebanan, så hade vi lite olika meningar om vilket håll vi

 skulle eller så tyckte han helt enkelt att vi var färdiga, eller så blev han rädd för ngt

(jag vet inte riktigt) för precis när vi passerat ut/ingången gjorde han en helomvändning

och tja milt sagt, jag fortsatte rakt fram, hi hi hi hi, gjorde en sån tjusig volt innan jag slog i backen,

slog mig visserligen inte men VARFÖR envisas man med att hålla kvar i tyglarna ????


Ja ja upp igen och sen avlutaade vi med en kort galopp och sen en lätt jogg på längre tyglar i låg form

och en skritt på de. SJUKT nöjd med honom så idag var han DYR trots att jag fick smaka grus IGEN !!


Vad tycker ni, lite har han väl ändrat sig i kroppen även om de kommer krävas ännu mer muskler och fett

för att han ska bli riktigt grann! 



Av Emelie - 13 september 2014 21:08

 Idag hämtades Klockan och Stjärnan "hem" från sommarbetet,

inte träffat dem så ofta och nu är de ett tag sedan jag såg dem båda,

sist var när Klockan ul:ades på dygn 84.


Klockan har tappat endel nu sista veckorna och de syns men

samtidigt blir man lite lurad för de är MKT muskler hon saknar oxå då hon nu inte

ridits eller jobbats med på 10,5 månad och efter en fölning så stor som hon är så

hade hon egentligen behövt de, men men inget att göra åt de som varit

bara ta tag i de hela NU istället.


Lilla Stjärnan har stannat av i växten, så nu är hon inte så stor längre, så nu kan jag verkligen

med gott samvete säga "Lilla" Stjärnan   


           


Tegelhuset ni ser ibakgrunden är de NYA hemma, jag har nu flyttat dem dit så jag

har bara 5 minuter på cykel till dem, känns trygg och jag kan sköta mig själv och mina hästar.


Är gjort 6 boxar men nu då en mellanvägg är bortplockad finns de 5 st, två väldigt stora dock.

tyvärr lite smal mittgång men annars är de stort och fint i övrigt!

(städat och fixat i stallet där hela dagen, samt gått över gäret i precis hela hagen, som faktiskt är

delad i två stora hagar med skogspartier i båda perfekt för skydd mot regn)

 


Imorgon landar Eskimo och Candy här oxå, så då har jag verkligen fått hem alla från betena,

ska bli oerhört spännande att få BÖRJA!


NU ÄR HÖSTEN VERKLIGEN KOMMEN!!!!

Av Emelie - 13 september 2014 07:57

 Fostret i Klockans mage är ju efter denna hingsten

som nu även i slutet på augusti gjorde sin tävlingsdebut


Inget wow men man ska ju ha i bakhuvudet att han är hingst, och BARA 4 år,

finns nog mkt potential i den hästen, vacker är han iallafall och hoppa kan han.


Bara hoppas de blir en bra kombo med fina lilla Klockan oxå   


Bifogar filmen på RHCs tävlingsdebut;


Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards