fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2014

Träligt värre men Snigeln lyser upp

Av Emelie - 22 augusti 2014 11:54

 Började morgonen med tanke på att rigga kameran och hoppa lite med Hillen

får att få en film på honom men de sket sig milt uttryckt.


Han var inte alls med på noterna idag, riktigt sur och tvär, bett tag i bettet, trippade runder

och kastade med huvudet och ville INTE lyssna på varken mig eller mina förhållningar

så efter 15 min på utebanan gav jag upp efter att han börjat ställa sig igen.

Hästen åkte in i stallet, bytte tillbaka till eggbettet jag red på innan och äntrade ridhuset

istället, så tjiii fick han den envisa tjurskalliga pållen idag för denna matten hon blev både ännu mer

tjurig och ännu mer grinig än hästen sin!


Problemet jag har är att han biter sig fast,och sen drar så mina armar håller på att slitas

bort från axlarna, lite den känslan o tro mig har får skitont, försöker vara mjuk och släppa ge efter

så fort jag anar minsta tendens att släppa efter i handen på mig men sen drar han bara än jävligare.

Bara konstatera att baucherbettet funkar kanon ute i skogen men INTE på banan där han helt enkelt

skiter fullständigt i mina hjälper och signaler utan kör sitt eget race.


Långt om länge gick han tillbaka och blev den där följsamma mjuka hästen som

faktiskt går i en fantastiskt fin form och lyssnar på mina hjälper och förhållningar.

Bara så tråkigt när hästen börjar tjafsa och man VET att den eg kan och är duktig.


Red bara ett pass i skritt och trav, mkt övergångar, serpentiner halter mm allt för att

få honom stanna upp, lyssna och bli mer alert på vad jag ber honom om.

Gick som sagt riktigt fin på slutet och då ska man ju berömma honom.


Tråkigt nog kommer han imorgon få gå ytterligare ett liknande pass imorgon ev med lite galopp

om jag känner han lyssnar bra och inte hänger mig i händerna och drar axlarna ur led.

Ev att vi kanske kan ta ngt skutt på söndag men jag tror snarare han behöver en skrittrunda i skogen

då för att sträcka ut sig lite och SLAPPNA av och inte ligga på som en tok alltid.


Lilla Snigeln fick sig en liten kort runda idag med lite skritt och trav han oxå, med lite sällskap

väldigt trevligt tyckte vi båda, han är ju mest riden själv på ute i skogen men är bra att även rida ut

i sällskap men han bryr sig inte om vilket faktiskt.


Blev lite rädd för kornas foderhäck o bestämde sig i all hast för att nääää minsann den hemska

silvriga stora saken kommer jaga mig och slängde sig ut i dikeskanten, men jag må säga

jag har minsann blivit rätt snabb på att hoppa av i farten och med mig bredvid sig på marken

var den ju inte lika farlig. Men när jag skulle upp sen så fick jag prova ngt nytt, en galopp

med mig hängandes i ena stigbygeln innan jag helt kom upp

(tror han kom på att den silvriga farliga saken var bakom honom nu ju och kunde bita honom i rumpan)


Tur man har en snäll häst för så fort jag kom upp stannade han igen, ja alltid ska ngt hända ute i skogen

när man är och rider, men vad vore lite om de inte innehöll lite spännande situationer   


Synd man inte blir yngre och mer vig, snarare äldre och mer stel kanske skulle investera i en sån

där hemskt stel och knappt användbar säkerhetsväst, måste ju ändå ha en nu när jag ska prova terrängen

tyvärr är man ju uppväxt med att inte behöva anv väst och den känns liksom bara ivägen och klumpig.


Blev ju ingen film att bjuda er på idag och inte heller tänkte jag på att ta kort,

SORRY men de kommer som väl var en ny dag imorgon!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards