fullblodenicentrum

Alla inlägg den 20 augusti 2014

Av Emelie - 20 augusti 2014 09:51

 Snigeln och jag fick sällskap i skogen i måndags, väldigt trevlig som omväxling

och inte brydde han sig om den andra hästen mer än att de var en flicka och hon luktade ju såååå

himla gott tyckte han och var emellanåt mer intresserad av henne än vad jag ville.


Tuffade på först cool som han är och skötte sig bra. Har ökat på med lite mer trav nu

och så gjort i 2 dgr men än tar han de bra. Nu ska de ju tilläggas att de handlar inte om mkt trav

summerat men ändå att jag lagt på en kort travsnutt till.


Hillen fick jobba mjuka upp sig i måndags med att börja gå en liten skogstur innan vi äntrade utebanan

för att få honom slappna av, och lugna ner sig lite innan jag börjar "rida" och de gick mkt bättre.

Har jobbat honom på volten mer i galoppen nu och de märks de ger resultat, dock tjurar han ff när jag

ska göra halt och han tycker ju då när han står halt och jag vill han ska gå ner och släppa efter att jag är

oschysst och ställer sig då gärna lite, men ja faktiskt fick han sig en knytnäve mellan öronen när han reste sig.

(JAG VET men man får faktiskt i vissa situationer när man provat annat säga till en gång för alla)

så nu har vi börjat om från början med halten, kort mikrosekund innan jag ber honom gå fram igen

men ja tjurnisse kan man väl kalla honom. Bara bita ihop och ÖVA ÖVA ÖVA på dessa halter

och vara extremt övertydlig i beröm när han gör rätt och visa tydligt när han gör fel.


Har provat rida honom med ett baucherbett istället, och tycker han ligger mkt lugnare i handen

och "bråkar" inte lika mkt med munnen längre, och jag kan framförallt bli betydligt mjukare i

handen mot honom ock blir han lite starkare men de handlar om lydnad och åter igen ÖVA.


Ovan en bild på baucherbettet för er som inte anv el kommit i kontakt med detta bett innan.


Lite kort info om bettet;


Baucherbettet är i alla väsentliga delar ett vanligt tränsbett! Det är därför inget skarpare än vanliga tränsbett, snarare tvärtom. Vitsen med de korta "skänklarna" ovanför bettringen är att de gör att bettet ligger rakare i hästens mun, det kan inte bli någon "nötknäppareffekt" som det kan bli med ett vanligt tvådelat tränsbett.


Bettet är känt för att ligga stabilt i munnen, rör sig minimalt vid tygeltag och fördelar trycket från bettet bättre. Enligt Stübben ger bettet inget tryck i gommen och balanserad viktfördelning på tungan och käken.

(jag har för mig jag läst att de förr användes som körträns men lämnar de lite osagt)


        


Inga bilder tyvärr ff ingen mobil bara en antik en men ska lova bättra mig !!!

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards