fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2014

ALLT har hänt på en o samma gång!

Av Emelie - 17 augusti 2014 22:43

 Jag kommer knappt ihåg vad som hänt vilken dag för allt har hänt på en o samma gång

känns de som men ändå inte, NI förstår va ??!! NÄ inte jag heller!


I fredags blev de skogen för lilla Snigeln o likaså igår (söndag)

går bättre och bättre med framåtbjudningen även om vi kanske inte alltid tycker samma

om saker vi passerar så tar han ju inte till flykt direkt nu utan stannar för de mesta och

bara tittar, så de gäller bara sitta lugnt, klappa och lite granna ibland "vänta ut" honom.


För Hillens del blev de lite träning på studs och kombination, studsen

(de tre kryssen på bilden nedan)

var väl inte direkt de han med glädje såg fram emot, tog ju tre försök innan jag fick över honom

på de tre studsen, första gången hoppade han över första men sen tog de stod, andra gången

hoppade han två av kryssen innan han stannade men TREDJE gången gillt hoppade han glatt över alla tre.


Såklart en jobbig övning för honom så han fick skritta en stund efter ngr hopp, sista tre hoppen

la jag till de regnbågsfärgade rättuppståendet som syns längre ner i bilden och märktes stor skillnad, för

han lyssnade lite bättre på mina förhållningar när jag "bromsade in" honom mot hindret.

I studsen kan man ju inte påverka hästen ngt utan den får själv lära sig lugna ner sig och slappna av

och hoppa jämnare, de går inte rusa igenom och de tog ngr hopp innan han fick kläm på de hela.


En annan "min"runda jag hoppade med honom var två rättuppstående sen galopprunda tillbaka

upp mot oxern som han klipper plättlätt, så jäkla häftigt.

(länge sedan en annan fick hoppa på detta viset vet nu, hihihi)

Även om hindrena inte är skyhöga så är de ju så himla skoj!


Svårt se på bilden, men rättuppståendes som skyms bak oxern hoppade jag mot "våg"hindret

rundade oxern, galopperade upp och rundade de första rättuppståendet jag hoppade för att sen

hoppa oxern .


"Våg"hindret har han lite svårt att bedöma höjden på så över de hoppar han gärna mkt och stort över

ska bli spännade och se hans reaktion nästa gång då jag ska lägga till vattenmattan.


Har ju märkt att vatten inte är hans största förtjusning, men men bara ÖVA ÖVA ÖVA!


I lördags vankades de barndop, barnens kusin skulle döpas, och precis som jag trodde blev de mer

än dop nämnligen ett bröllop. (Tur man valde långklänning)



Fick en nock av Snigeln (inte hans mening) i stallet rakt på ansiktet så min mobil gick paj då jag tappade den och

samtidigt lyckades trampa på den mitt i de bästa stjärnorna som snurrade för huvudet. Så nu har jag fått låna mammas antika mobil där man typ kan ringa och skicka ett sms, tillbaka till stenåldern, YESS!


Vaknade med ett ganska vätskefyllt öga, allt annat än vackert må jag säga men de har lagt sig eftersom under

dagen så nu är man bara lite röd, ja ja smällar man får ta så att säga med pållarna.


I förmiddags blev de då en tur med Snigeln i skogen, börjat öka på lite med traven och än verkar de ff se

bra ut så nu hoppas vi de fortsätter på den stigen. Många som hört av sig om honom men lika mång

har jag avpolletterat direkt, japp kräsen värre ! Nu ska de minsann bli rätt och de är direkt!


Hillen och jag intog ridhuset för ett dressyrpass då regnet behagade besöka oss idag, och inte så

lite heller visade de sig tillslut.


Ngt taggad vän idag och passet blev väl inte riktigt eg vad jag hade tänkt mig från början och

idag fick jag se en liten skymt av en ganska så gurkig mopsig Hillen minsann.


Lite väl stark idag och låg rätt mkt i handen på mig så jag tänkte men då kör vi lite halt

istället för att få han att lyssna lite och inte bara ligga på och hänga mig i händerna

jo visst eller hur, de ville han inte alls utan tjurade ihop och ställde sig istället.

Varenda gång jag bad om halt likadant, han stannade typ en bråkdel av en sekund,

började gå framåt, jag tar en förhållning o han ställde sig. Nu är jag ju rätt glad att han är en stabil häst

och inte en vinglig unghäst för då hade han säkert lagt sig.


Ingen pisk tyvärr så när han gjort detta ngr gånger med mig trots att jag till och med var schysst

och släppte efter så han skulle slippa att jag "tog/drog vad man nu vill kalla de för" han i munnen

så ställde jag honom helt sonika mot ridhussargen när han reste sig skänklade jag på honom så

han faktiskt inte hade så mkt svängrum, sen funkade halterna igen.


Japp han kan tydligen tjura han oxå när han inte vill och är på humör, snoppen blev jag iaf och inte riktigt

vad jag räknat med eller förväntade mig heller för den delen.


Sen hatar jag hästar som reser sig, mkt bättre med bockande hästar om jag personligen får välja.

Otäckt när de ställer sig, usch!


Resten av passet skötte han sig exemplariskt förutom att han var supertaggad och låg på mkt

men han blev fin mot slutet och gjorde ngr riktigt fina mjuka övergångar.

Känns inte riktigt som de blir skogen som "belöning" för honom imorgon utan de blir nog så illa ett

pass till i ridhuset el på utebanan för helt undra nöjd är jag ändå inte med honom idag.


Hade riggat kameran och allt idag men är väldigt glad jag aldrig satte igång den så jag slapp sitta o

titta på eländet till ridpass idag, som tur är kommer en ny dag imorgon (läs idag)

UNDERBART!


Har säkert glömt ngt men men lite av de stora hela fick jag nog med   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards