fullblodenicentrum

Alla inlägg den 29 juli 2014

Av Emelie - 29 juli 2014 19:31

 Red samma runda idag igen med Snigeln som jag red igår,

både för att gå förbi korna igen och för att vi inte skulle ta en "ny" runda så snabbt

efter att han kom tillbaka igen.


Tog oss en god stund att passera korna men han tog ju inte till flykt iaf utan stannade bara

med pulsen på max, så de var bara vänta ut honom stå still klappa och prata lugnt och

när han slappande av mana på honom igen, när han stannade samma visa om igen.


Fick mkt beröm när vi passerade och såklart lite spänd men tycker ändå han slappnade av

förvånansvärt snabbt igen.


När vi skulle hem passerade vi en otroligt läskig vit sak som Snigeln tyckte och ansåg skulle hoppa över tråden

och jaga honom och bita honom i hovarna, benen och sen käka upp honom,

ett badkar se ni, de är läskiga saker, särksilt när man passerat JUST de badkaret många ggr innan.   


Så istället för att han skulle rusa förbi så valde jag trava förbi med honom, och även om han tittade

både stort och långt på den där vita saken så travade han lugnt och sakta förbi.

Jajag vet han inte ska trava än MEN jag ansåg att de var bättre han travade kontrollerat

och att jag bad honom om de än att han mitt i allt far iväg som en idiot i full galopp.

Handlade om ca 60-70 meters trav så jag hoppas inte de kommer påverka honom.


Skötte sig bra resten av rundan och jag tror polletten trillat ner om vilket håll som är hem,

för han hade lite mer fart under hovarna idag hemåt.


 

Kan ni tänka er,

att de finns en sån liten nervig räddhare,

i denna lugna ibland smått dryga lilla Snigel ????


Ja skenet kanbedra minsann!


Av Emelie - 29 juli 2014 19:11

 Hillen fick ju igår tyvärr en extra vilodag, inte alls inplanerad

men då Snigeln kom hem och de blivit så tokigt hos nya ägaren, så valde jag

bort Hillen för att lägga lite mer tid på Snigeln då jag även skulle jobba så fanns inte tiden.


Satt lite o kikade igenom dressyrprogrammen iof bara LC och LB men där finns ju lite

tips på saker som jag kan tänka på och ÖVA på, när jag sitter och rider honom

och just detta med övergångarna jobbar

jag mkt med både för att han ska bli mer lydig och uppmärksam på mig och för att han

inte bara ska gasa på som attan längs med fyrkanstspåret.


Så de var väl vad vi körde idag, red serpentiner där vi på mittlinjen gjorde halt för att sedan

fram i trav igen, och ngr gånger skulle han skritta ngr steg vid passeringen av mittlinjen i serpentinen

innan han gick över i trav igen. Mkt mkt på raktriktning när man rider rakt in på medellinjen, och

ja visst låter ju JÄTTEenkelt men i praktiken är de inte fullt lika lätt för en häst är aldrig spikrak

och många unghästar och hästar som inte är skolridna blir vingliga o tappar stödet så fort man lämnar

sargen och fyrkantsspåret men vi jobbade på.


Galoppen drog han järnet med mig första gången, ganska väntat för han laddade verkligen.

Men bara börja om från början och han kan ju hålla galoppen mkt bättre nu i båda varven på volten

men så fort jag kommer ut på fyrkantsspåret drar han järnet så tills han lyssnar bättre får han allt jobba på

med galoppen i just volten. Tog galoppfattningen ngr extra gånger på honom men märker att han

har lite svårt varv ner efter varje gång och blir gärna lite väl taggad men de försvinner så småningom.


Supernöjd med honom och han kändes mkt bättre, klart han behöver ju dessa vilodagarna oxå då han eg

inte varit igång ngt nämnvärt sen han gick av banan hösten/vintern - 12

Av Emelie - 29 juli 2014 02:04

 Ja Snigeln kom så idag åter till mig, efter BARA 3dgr

Valde själv att köpa tillbaka honom då köparen inte klarade av honom

trots att han är snäll och en "snigel"


Tror väl att de eg handlade om att de inte klickade, hon hoppade upp direkt

hann inte lära känna honom och han lärde sig inte bygga upp ett förtroende TYVÄRR!

Tydligt ska han både ha bockat, och rest sig och stuckit med henne ??!!??


Såklart anklagar man sig lite själv för att ha valt fel till honom, men samtidigt så kändes

de bara så rätt och hon föll som en fura för honom.


Ngt har hänt iaf för kortfattat så fick jag hem en Snigeln som ngr gånger

under vår tur igårkväll, höll på att krypa ur skinnet på sig själv (inte hänt innan)

var rädd för tja kor, ngn sten och då menar jag inte rädd så han stannar och tittar, nä för fasen

de är flykt med pulsen på max. O dessutom spänd som en fiolsträng

 (Lite Steelan varning över de hela och de säger ju allt!)


Men men, kom på mig själv med att sitta o nynna på hans rygg

(för att inte jag skulle spänna mig och föra de över till honom),

och tillslut gick han lugnt och var lite mer som "vanliga" Snigeln igen.


Han som lullar in i släpen efter en, som ingenting och tvekar han lite, så är de bara locka med godis,

tog hela 1,5 timme för henne att lasta, de hade provat med de mesta,

så de ska ju bli ett SÅ kul projekt (skriver jag med väldigt ironisk ton)

  försöka få honom gå in lika snällt i transporten igen och stå snällt o vara trygg.




Blev en runda på gott och väl nästan 1 timme, gick bredvid honom ett tag vid korna

så han iallafall stod still ngr meter ifrån och lugnt, fick såklart mkt beröm lillskiten,

men så tråkigt att behöva backa så många steg, för att de blev så tokigt hos "nya" ägaren.


Visst, jag hade inte behövt köpa tillbaka honom, men de hade inte varit rättvist mot hästen,

henne skiter jag blankt i men hästar är sköra djur och jag hade bara haft dåligt samvete

och inte fasen vill jag han ska bli en vandringspokal redan som 3 åring för han är ju egentligen

hur snäll och go som helst men BEBIS!


Hur hade ni gjort i en liknande situation/har ni varit med om ngt liknande ???

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards