fullblodenicentrum

Alla inlägg den 23 juli 2014

Av Emelie - 23 juli 2014 19:44

  Ni trodde väl inte jag glömt bort fina två av mina andra finingar väl ??


Eskimos sår såg fint ut idag, lite lite svullen precis runtomkring men inte så konstigt!

Inga flugor i såret och de såg torrt och fint ut, hoppas de fortsätter så oxå så han inte kliar upp såret igen

men då BORDE han redan varit där o försökt klia.


Var uppe en extra runda hos dem idag för att kolla till just såret på Eskimo

och tog med kameran så bjuder på ngr nya bilder från idag på dessa två godingar


          

Av Emelie - 23 juli 2014 02:27

 Ja gårdagen började ju lte galet med ett telesamtal om att Eskimo lille

hade fullt med blod i ansiktet, och att han hade kommit i full galopp ut från skogen.


Packade in barnen, for till stallet och samlade ihop lite gott och blandat från stallapoteket

och körade iväg till pållsen.


Jodå mkt riktigt rann de så fint en klarröd strimma blod från huvudet på honom och så hade han

ju självklart hunnit klia sig på både ben och båda sidorna vid bogarna så han i en vit skrud med

röda duttar så ju inte alltför skoj ut när man mötte honom, tur man VET att de oftast ser värre ut

än vad de eg är (MEN de finns såklart undantag då de är HEMSKA SÅR)


Vet inte vad han gjort men förmodligen skurit sig på en vas gren el liknande, har gjort ett fint snitt

mitt på nosryggen, men långt om länge fick jag de sluta blöda och lyckades bränna de, så efter

att ga stått o klappat och kliat i över en timme (utan att de började rinna blod igen)

så hoppas jag han kan läta bli att klia sig mot träd, el Candy för den delen så de kan få chans läka nu.

BLÄ till värme och flugor när man har sår att sköta!


Lilla Candy struntade fullkomligt i oss och gick och betade gräs i den gasande förmiddagssolen

och såg sådär väldans nöjd ut att HON slapp utstå "min behandling"


Snigeln och jag tog igårkväll och promenerade rundan vi red i förgår, och han är såååå

saktfärdig den stackaren, nästan så man får dra runt honom, han går men de tar sån tid för han

har ju allt annat än bråtom.


Hillen och jag fortsatte där vi avslutade igår, med att försätta rida i åtta och serpentiner där

jag vill att han i slutet på varje "böj" ska flytta sig ut mot sargen när jag trycker med skänklarna

föär att få en sidledsrörelse och han börjar förstå mer och mer vad jag vill.

Väldigt mjuk och smidig häst att rida. Red mkt på fyrkantsspåret idag för att få honom RAKSTÄLLD

ja de låter ju väldigt enkelt men de är SJUKT svårt få en häst helt rakställd och bära sig själv.


Jobbade lite med övergångar som skritt - trav - halt - trav osv.

Märker att han blir bara piggare och piggare ju mer han rids och han älskar ju verkligen jobba,

han orkar ju dock inte gå samlat vilket gör att jag själv ibland inte helt fullt ut orkar rama in honom

i galoppen men vi övar och övar. Ska väl sitta i galoppen oxå ngn gång i framtiden.

Precis som de flesta fullbloden så går han igång på alla efter att ha galopperat första gången så efter

att han fick galoppera idag började vi om från början igen med åttor i trav där han skulle

flytta sig i sidled i slutet av varje böj, och mkt halt, just för att få honom lugnar ner sig

och LYSSNA på vad jag vill och ber honom om.


Han rids idag på ett vanligt 3 delat, jag gillar ju inte skarpa bett för ju skarpare bett OFTAST desto

starkare och starkare häst får man o så blir de en ond cirkel alltihop istället för att göra ngn nytta.

Funderar på att prova ett helt vanligt bett men lite smalare variant (har ett i gömmorna hemma vet jag)

Vad tror ni ??!!??

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards