fullblodenicentrum

Direktlänk till inlägg 22 april 2014

Fy fan för alla idioter som förstör!

Av Emelie - 22 april 2014 22:57

 Ni läsare vet jag att hämtade hem en ny häst för två veckor sedan (imorgon räknat)

jag har ju inte berättat så mkt om hästen, varför jag köpte honom och

varför jag inte lägger upp bilder på honom på nära håll men även den mindre kloke

kan ju lista ut att allt inte står rätt till eller hur.


Men nu ska jag dra historien och visa bilderna, så snälla ni ta lärdom för vi

kan både göra nytta och göra en otrolig skada både genom vår välvilja som

okunskap och även ibland ren nonchalans.


Lilla Eskimo såg jag redan när han stod i träning hos Caroline Malmborg, läcker kille

i riktig lyxförpackning, som senare visade sig vara till salu och såldes till en tjej här i skåneland.

Rätt som förra året dök han upp på annons på blocket då fortfarande en snygg skimmelkille

men betydligt tunnare, såldes vidare till en kille  som nu för ett tag sedan satte ut honom som

till salu på fb och jag kände igen hästen direkt.


Kan säga att de var kärlek redan när jag såg honom på bild från tiden på galoppbanan

och tänkte att denna gången ska jag minsann inte missa denna tjusiga häst.

Killen uppgav att han var kontinuerligt riden, dvs han var fullt ridbar och igång, lite tunn

var han men han fick mat osv, jodå alt lätt för mig helt okey, jag har ju i mina dagar sett

tunna fullblod förr menar jag så de är ju inget som chockar, ELLER ???!!??


Kom dit en dag och tid vi bestämt närmare sagt den 9 april, och fick mig mitt livs chock

när killen plockar av lilla Eskimo täcket, han var inte tunn

HAN VAR MAGER OCH FAKTISKT VANVÅRDAD I MINA ÖGON

(döm själva av bilderna som kommer)


Betalade killen tog hästen och körde med och storlipade hela vägen hem för jag

hade ingen häst med mig hem jag hade ngn form av livstecken beklätt med skinn och ben


Jag vet att jag redan när jag såg honom skulle vänt i dörren och kört men jag kunde

inte lämna den hästen när jag sett hur han KAN se ut.


Lastade av lilla Eskimo vid ridhuset (jag har honom uppstallad där i en utebox) och ställde upp honom i stallgången

och fotograferade honom , just då mest för min egen skulli framtiden, men nu i efterhand är jag glad jag gjorde det.

Ställde in honom i boxen och han fullkomligt slängde sig över höet och de lilla kraftfodret jag lagt upp till honom i krubban och redan då fick jag ännu mer ont i magen av att se honom och hur han bar sig åt.

Han svalde kraftfodret helt utan att tugga, så utsvulten va han, han var helt galen, med uppspärrade ögon.


Blev ju såklart skiträdd att hästen skulle få kolik så jag fick begränsa intagen och ge lite lite många

gånger om dagende första dagarna tills han lugnade ner sig.


Fortfarande väldigt matglad, tacksamt då han behöver 150-200 kg till på sin kropp i form av

fett och muskler men skönt slippa hetsen då risken för kolik blir överhängande plus att de han får idag med all

sannolikhet är 100% mer än vad han fick innan tyvärr.


            

Killen säger sig ju ha gett honom mat men jag kan bara inse att de är stört omöjligt för då hade

Eskimo inte hetsätit och bliivt helt tokig vid åsynen av mat. Tråkigt men sant!


Nu är han betydligt mer pigg och har fått tillbaka glansen och "livet" i ögonen igen som var helt

glanslösa och "döda" när jag hämtade honom.


Men som allt annat så varar ju glädjen över att allt går på rätt håll, KORTVARIG!

Tur i oturen trampande han av sig sin framsko, så idag har hovis fixat alla hans hovar och

de var ingen glädjande historia.


Utöver att han då är extremt tunn så har han fortfarande


- en aktiv svampinfektion (röta) i vänster framhov (denna visste jag om)

- han är ballförskjuten ca 1,5 cm höger fram

- har en ca 5 månader gammal hovböld som inte blivit fixad där de växt dubbla sula på honom

och hovbölden täckte ca 2/3 av hans sula


Så nu sitter man här igen och störtlipar och tänker och funderar och känner sig allmänt

förstörd och förkrossad när man liksom trodde de var på väg upp så vänder de

och går spikrakt ner istället, när fan ska allt elände ta slut och när ska man

få lov att de hästen en ärlig chans till de där livet som häst förtjänar med grönt gräs, pyssel, kärlek osv


Nä nu orkar jag fan inte mkt mer.

Lämna tillbaka hästen vill jag ju inte fast jag är rek detta

hästen är bara 6 år och redan helt förstörd pga VAD, okunskap ???!!???


Nä fy fan, jag är så ar,g förkrossad, knäckt jag finner inga ord för mina känslor och för vad

vi människor kan orsaka våra vänner när de inte sköts på rätt sätt.


Så här mysigt hade Eskimo de med kompisen Snigeln i solskenet vid middagstid idag

 


Kände mig både förhoppningsfull och lite lycklig när jag knäppte denna bild från bilen

tills allt grusades ikväll..............


Låt de bli en tankeställare om vilken makt vi besitter över våra djur

och vikten av att när/om vi säljer att de blir till rätt människa.


  


Ja fy fan livet är förjävligt ibland.................


Fotnot: Detta är anmält då killen har fler hästar i sin ägo!

 
 
Cicci

Cicci

23 april 2014 10:17

Visst är det trist :( man blir så upprörd!
Värsta på allt vore om du med skulle bli anmäld nu för han e så tunn.... Så har det varit för oss när vi tagit oss an hästar värre än detta :(
Då har folk med noll vetskap anmält oss för massa skit . Man orkar inte hur mycket som helst , förstår dig nu när detta Kom fram om hovarna men hur kunde det bli så illa om man har flera hästar så tycker väll jag att man borde kunna en del iallafall :O fast så finns de ju de som tyvärr tror sig kunna allt o egentligen kan noll o inget i slutänden .

Hoppas du får ordning på killen , har ork ...
KramC

http://www.bonnaliv.wordpress.com

 
Nina Liljedahl

Nina Liljedahl

29 april 2014 10:55

Men stackars häst!! Jag misstänker att han såg ännu värre ut på riktigt, det kan vara svårt att visa på bild riktigt hur mager en häst är. Tur att du tog med honom hem!

Röta har jag haft på några hästar, tyvärr verkar vi ha sån smitta i våra marker, det brukar främst drabba unghästar hos oss. Kanske är de känsligare än äldre hästar? Ballförskjutning har jag aldrig hört talas om. Är det väldigt dåligt? Går det att åtgärda? Dubbla sulor är väl något man kan få bort på sikt? Konstigt att han har haft en så himla stor hovböld!?

Jag hoppas att du behåller honom i alla fall, så han får komma på fötter ordentligt och bli en stilig häst igen.

http://stallskogalund.se

Emelie

29 april 2014 13:12

Hej Nina!

Ja han var allt annat än vacker lilla Eskimo och han är fortfarande i bedrövligt skick som man faktiskt kan se på vissa kort, kommer ta lång tid att få denna häst på fötterna ordentligt igen, och tyvärr väldigt kostsamt :-(

Ja rötan (svaminfektionen) är inte ovanlgit men hans hade gått väldigt långt så de har fått karvas väck mkt av hoven och fått gå ganska djupt och de är helt otroligt att han inte har "ont" de har han säkert men då han gått med detta länge så har han med all sannolikhet vant sig vid den smärtan.

Ballförskjutning är då man har en okunnig hovslagare, finns inget annat att skylla på, är en felverkning där hästen tryckt upp ena ballen mer än andra de ligger inte parallellt i höjd med varandra. Detta påverkar i sin tur hur hästen belastar sina senor, leder och detta påverkar ju hela hästens kropp särskilt då Eskimo som tyvärr ridits på under hela denna tiden. Så när han är "bra" igen i sin hov med ballförskjutning kommer han behöva en equiterapeut som går igenom kroppen på honom och säkert under en längre tid framöver.

De blir förhoppningsviss bra men som allt annat tar de tid och allt medför än större kostnad då denna hoven behöver göras vid vr 2-3 vecka tills den är bra igen.

Ang den extra sulan så är den helt bortplockad och bölden skrapades upp, även om de var stor och stackars häst hade ganska ont de första dagarna men har fått gå i en mjuk gräshage och står på en tjock fin spån och halmbädd för att inte bli fuktig om hovarna.

Kräver omsorg och kärlek men attans så vacker och snäll häst.

//Emelie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 18 februari 2017 13:38

Idag var jag så ÄNTLIGEN uppe på Hillens rygg igen.   De är 1 år och 9 månader sedan sist jag satt på honom, men han är densamma Ferrari som innan frånsett en diagnos av KS med pålagringar.   Satt upp på honom i paddocken men red rätt sn...

Av Emelie - 7 februari 2017 19:05

Vinterlandskapet är tillbaka till min förtret, bara bita ihop o härda ut,snart Snart SNART kommer våren (förhoppningsvis)   Hillen o Bella var ute på promenad i snön, tror båda hästarna uppskattade de och jag fick min dagliga motion avklarad ...

Av Emelie - 5 februari 2017 19:33

Äntligen är denna guldklimp åter hemma efter två år i annan ägo.         Är ställd på lösdrift med tanken om att han ska röra sig mkt o ha fri tillgång på grovfoder.   Iklädd pyjamas för att inte frysa men tror han kommer klara detta br...

Av Emelie - 26 januari 2017 01:30

Tid och motivation har varit en STOR bristande faktor blandat med ett extremt tungt år (2016) med många tunga beslut och många nederlag på alla plan.   Mitt bloggande har uteblivit iom detta. Skriver här igen då jag ser att ngr är inne o kol...

Av Emelie - 12 juni 2016 12:40

Divan fick två dagars ledig istället för en dag, men hon klagade absolut inte, och samtidigt en bra test för att se om vi var tillbaka på ruta ett igen, eller om de gick att plocka upp ridningen där vi avslutade.   Som ni ser på filmen så beh...

Presentation


En skvatt galen -84 som har en förkärlek till fullbloden och mina vildingar till barn födda -08 och -11 är mitt ALLT.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Sök i bloggen

Hästar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Senaste inläggen

Länkar

GÄSTBOK

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards